Sluiten

Begin met typen in het veld hierboven en de resultaten komen direct hieronder te staan

Het Huygens College is een ondernemende school. Onze leerlingen verruilen de schoolbanken regelmatig voor de echte praktijk. Daardoor leren ze de wereld om hen heen nog beter kennen. Ze ervaren dat ze met hun kennis en vaardigheden iets kunnen betekenen voor de maatschappij. In het lesprogramma is daarom veel ruimte voor initiatieven en ideeën van zowel leerlingen als docenten.

Wij zijn een ondernemende school

Meer dan een goed cijfer
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen weten waarvoor ze iets leren. Als ondernemende school laten wij ze ervaren dat dit meer is dan een goed cijfer. Ze leren verbanden leggen tussen theorie en praktijk. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan samenwerken, ondernemen en creatief denken. Zo leiden wij onze leerlingen op tot zelfbewuste mensen die van aanpakken weten. Wij willen ervoor zorgen dat ze in staat zijn hun weg in de maatschappij te vinden.

Zelfstandig en verantwoordelijk
Vaak zeggen leerlingen dat ze later ‘iets met ondernemen’ willen gaan doen. Maar wat houdt ondernemerschap precies in? Om daar achter te komen, gaan ze met een opdracht aan de slag bij een bedrijf of voeren een project in de buurt uit. Deze opdrachten en projecten geven betekenis aan het leren. Want door kennis en ervaring in de praktijk te brengen, weet je pas echt waar je voor leert. Leerlingen worden bovendien zelfstandiger en krijgen meer verantwoordelijkheidsgevoel voor het werk dat zij doen. De vaardigheden die zij zich op het Huygens College eigen hebben gemaakt, geeft ze een voorsprong op het MBO of in de beroepspraktijk!

Ondernemen in Amsterdam
Op het Huygens College kun je kiezen uit twee profielen: 'Economie en Ondernemen (E&O)' en 'Media, Vormgeving en ICT (MVI)'. Deze profielen richten zich sterk op het ondernemerschap en bedrijfsleven. De school ligt in een levendige Amsterdamse buurt met veel bedrijvigheid. Het Huygens College onderhoudt nauwe contacten met bedrijven, organisaties en buurtbewoners. Daardoor kunnen leerlingen vaak letterlijk om de hoek aan de slag met een stage, opdracht of project.

Projecten op een rijtje
Met welke projecten houden leerlingen op het Huygens College zich zoal bezig? Een paar voorbeelden:

Metropolis West, filmproject waarin tweedejaars ondernemers interviewen

Keuzevak Recreatie, leerlingen stellen een toeristisch programma samen en gaan op pad met eerstejaars

Goede Doelen-project, leerlingen van het keuzevak Commercie organiseren een kerstmarkt om geld in te zamelen voor vier goede doelen

Huygens Helpdesk, leerlingen MVI helpen elke week ouderen met computer- tablet- en smartphoneproblemen